Gazeta Podatkowa nr 5 (1359) z dnia 16.01.2017
Opłata za sporządzenie kopii z akt sprawy
Urząd skarbowy prowadzi wobec mnie postępowanie podatkowe dotyczące określenia wysokości podatku dochodowego od osób fizycznych za 2014 r. Chciałbym przejrzeć akta sprawy i zrobić kopie wybranych dokumentów. Czy urząd skarbowy pobiera opłatę za sporządzenie odbitek?
Akta sprawy podatkowej to zbiór dokumentów, opatrzony sygnaturą lub znakiem, odzwierciedlający przeprowadzone przez urzędników czynności i zebrane informacje. Tworzą je: metryka, pisma, protokoły, urzędowe adnotacje itp.
Akta sprawy są jawne dla strony postępowania podatkowego. Stanowi o tym art. 129 Ordynacji podatkowej. Jawność akt sprawy oznacza możliwość ich przeglądania, sporządzania notatek oraz uzyskiwania kopii lub odpisów. Podatnik może sporządzić kopie przy wykorzystaniu własnych przenośnych urządzeń (np. aparatu w telefonie komórkowym) lub zwrócić się o ich wydanie do organu podatkowego. Organ podatkowy wydaje zwykłe kopie (odbitki), sporządza uwierzytelnione odpisy oraz uwierzytelnia kopie przedłożone przez podatnika.
Organ podatkowy sporządza i uwierzytelnia kopie odpłatnie. Stawki są jednolite w całym kraju. W każdym organie podatkowym obowiązuje ten sam cennik. Stawki określa rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wysokości opłaty za sporządzenie kopii oraz odpisu dokumentów (Dz. U. z 2015 r. poz. 2182). Opłata za sporządzenie kopii lub odpisu wynosi od 0,60 zł do 1,20 zł (patrz tabela). Poświadczenie przez organ podatkowy zgodności kopii lub odpisu z oryginałem wymaga natomiast uiszczenia opłaty skarbowej. Uwierzytelnienie każdej pełnej lub zaczętej strony kosztuje 5 zł.
Nie wszystkie materiały znajdujące się w aktach sprawy można skopiować. Ograniczenia w tym zakresie przewiduje art. 179 Ordynacji podatkowej. Podatnik nie ma możliwości uzyskania kopii lub odpisów dwóch kategorii dokumentów: zawierających informacje niejawne oraz innych wyłączonych z akt sprawy przez organ podatkowy ze względu na interes publiczny. Odmowa umożliwienia podatnikowi zapoznania się z takimi dokumentami, sporządzania z nich notatek, kopii i odpisów, a także uwierzytelniania odpisów i kopii lub wydania uwierzytelnionych odpisów następuje w formie postanowienia. Przysługuje na nie zażalenie.
Opłata za sporządzenie odpisu lub kopii | |
rodzaj kopii | cena |
kopia lub odpis jednostronny w formacie A4 (za jedną stronę) | 0,60 zł |
kopia lub odpis dwustronny w formacie A4 (za dwie strony) | 0,80 zł |
kopia lub odpis jednostronny w formacie A3 (za jedną stronę) | 0,90 zł |
kopia lub odpis dwustronny w formacie A3 (za dwie strony) | 1,20 zł |
www.OrdynacjaPodatkowa.pl - Postępowanie podatkowe:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|