ordynacja podatkowa, kontrola podatkowa, zobowiązania podatkowe, interpretacja podatkowa, KAS
lupa
Do 30 listopada br. można złożyć do ZUS wniosek RWS o zwolnienie z opłacenia składek należnych za grudzień br. (więcej). Jak wyjaśnia ZUS, wniosek ten w imieniu płatnika może złożyć pełnomocnik, w tym biuro rachunkowe (więcej)
A A A

Gazeta Podatkowa nr 70 (1424) z dnia 31.08.2017

Jak i kiedy korygować błędy w JPK_VAT?

Błędy w przekazywanych co miesiąc przez podatników VAT informacjach JPK_VAT należy wyeliminować poprzez przesłanie poprawnego pliku. Podatnicy mogą dokonać nie tylko autokorekty. Korekta często jest odpowiedzią na informację o nieprawidłowościach otrzymaną z resortu finansów albo urzędu skarbowego.

Analiza plików

Duzi, średni i mali przedsiębiorcy prowadzący ewidencje VAT przy użyciu programu komputerowego muszą przekazywać co miesiąc - bez wezwania organu podatkowego - informacje o ewidencji w formie JPK (JPK_VAT). Taki obowiązek wynika z art. 82 § 1b Ordynacji podatkowej.


JPK_VAT składa się bez wezwania za okresy miesięczne do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.


Informacje JPK_VAT mogą zawierać błędy. Nieprawidłowości są ujawniane przez samych podatników, np. po autokorekcie deklaracji VAT, albo w wyniku weryfikacji dokonanej przez administrację skarbową.

Urzędowe badanie plików JPK_VAT przeprowadza Centrum Analiz i Planowania Administracji Podatkowej przy Izbie Administracji Skarbowej we Wrocławiu. Wykorzystuje do tego informatyczne narzędzie ANALIZATOR_JPK. Uchybienia najczęściej stwierdzane w wyniku tej analizy to: rozbieżności między plikami JPK_VAT a deklaracjami VAT złożonymi za ten sam okres rozliczeniowy, nieścisłości w kwotach transakcji wykazanych przez kontrahentów w swoich JPK_VAT, uwzględnienie faktur wystawionych przez osoby lub podmioty niebędące czynnymi podatnikami VAT. Podatnicy, którzy przesłali informacje z błędami, otrzymują z Ministerstwa Finansów zawiadomienie o stwierdzonych nieprawidłowościach z prośbą o sprawdzenie przekazanych plików, a w razie potwierdzenia istnienia uchybień - do złożenia korekty JPK_VAT i/lub deklaracji VAT. Informację dostaje się najczęściej e-mailem lub SMS-em. Istnieje również możliwość otrzymania wezwania do skorygowania JPK_VAT i/lub deklaracji VAT z urzędu skarbowego w ramach czynności sprawdzających.

Wersja poprawiona

Korektę trzeba sporządzić w każdym przypadku, gdy następuje zmiana kwot raportowanych w JPK_VAT. Jest ona niezbędna także w razie niewłaściwego oznaczenia stron transakcji - podania błędnego numeru lub nazwy kontrahenta.

Korektę JPK_VAT składa się według schematu JPK_VAT2. Ten wariant, obowiązujący od 1 stycznia 2017 r., stosuje się także w przypadku poprawiania informacji przekazanych przez największych podatników za miesiące od lipca do grudnia 2016 r. Złożenie korekty polega na ponownym wygenerowaniu pliku JPK_VAT zawierającego wszystkie transakcje z danego okresu z właściwymi danymi i wartościami. Poprawioną wersję należy oznaczyć jako korekta. Podstawowy plik posiada oznaczenie "cel złożenia-1", natomiast jego korekta (kolejne korekty) powinna mieć wartość "2". Ministerstwo Finansów wyjaśnia (w komunikacie zamieszczonych na swojej stronie internetowej), że jeżeli zostaną przesłane różne pliki określone jako korekta ("2"), decydujące znaczenie ma data złożenia, a w razie złożenia ich w tym samym dniu - godzina przesłania. Informacja na temat celu złożenia raportu, w zależności od używanego programu komputerowego, pojawia się automatycznie albo po ręcznym wprowadzeniu zmiany.

Korektę przekazuje się na analogicznych zasadach jak pierwotną wersję. Plik przesyła się Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej. Musi być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Nie ma wymogu dołączenia uzasadnienia wyjaśniającego przyczyny składania korekty.

Dług po korekcie

Korekta JPK_VAT wiąże się niekiedy z koniecznością poprawienia deklaracji VAT. Korekty dokonuje się poprzez złożenie deklaracji korygującej. Efektem naniesienia poprawek może być ujawnienie zaległości podatkowej. Odsetki za zwłokę ustala się - w zależności od okoliczności wykrycia długu - przy wykorzystaniu stawki podstawowej, obniżonej lub podwyższonej.

Obniżone odsetki za zwłokę, naliczane na podstawie stawki wynoszącej 50% stawki podstawowej (aktualnie 4%), stosuje się w przypadku wpłaty zaległości podatkowej ujawnionej w wyniku korekty rozliczenia dokonanej w ciągu 6 miesięcy od dnia upływu terminu złożenia deklaracji. Dług trzeba uregulować w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty. Opisana preferencja nie przysługuje w przypadku korekty dokonanej w wyniku czynności sprawdzających, a także składanej po doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej lub zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, a gdy nie wysyła się zawiadomienia - po zakończeniu kontroli podatkowej.

Podatnicy, którzy korygują deklaracje VAT na podstawie otrzymanych informacji o nieprawidłowościach w plikach JPK_VAT, mogą zastosować obniżone odsetki za zwłokę od ujawnionej zaległości podatkowej, jeżeli taką wiadomość dostali bezpośrednio z Ministerstwa Finansów. Resort finansów nie prowadzi bowiem wspomnianych procedur mających na celu weryfikację rozliczeń podatkowych. Zmniejszenie obciążeń odsetkowych nie wchodzi natomiast w rachubę, gdy poprawki w deklaracji są nanoszone po otrzymaniu wezwania z urzędu skarbowego, w wyniku podjętych czynności sprawdzających. Musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między czynnościami sprawdzającymi a korektą. Odsetki za zwłokę nalicza się w takim przypadku według stawki podstawowej (wynoszącej obecnie 8%), a niekiedy - podwyższonej (równej 12%). Podwyższone odsetki za zwłokę trzeba zapłacić, jeżeli kwota zaniżenia zobowiązania podatkowego, zawyżenia kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku przekracza 25% kwoty należnej i jest wyższa niż pięciokrotna wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującego w dniu następującym po dniu upływu terminu płatności zobowiązania lub terminu zwrotu. Pięciokrotność minimalnej pensji w 2017 r. to 10.000 zł.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201 ze zm.)

www.OrdynacjaPodatkowa.pl - Informacje podatkowe:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.