Gazeta Podatkowa nr 33 (1074) z dnia 24.04.2014
Gdy termin złożenia deklaracji wypada w sobotę
Termin złożenia deklaracji VAT-7 za grudzień 2013 r. (25 stycznia 2014 r.) wypadał w sobotę. Nadałem więc ją na poczcie 27 stycznia 2014 r. Urząd skarbowy ma do tego zastrzeżenia. Twierdzi, że skoro placówki pocztowe są otwarte w soboty, to deklaracja powinna być złożona 25 stycznia 2014 r. Czy urząd skarbowy ma rację?
NIE. Podatnicy, którzy rozliczają VAT za okresy miesięczne, mają obowiązek składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu. Zdarza się, że termin ten upływa w dniu wolnym od pracy. Znajduje wówczas zastosowanie art. 12 § 5 Ordynacji podatkowej. Przepis ten stanowi, że w przypadku gdy termin upływa w sobotę, niedzielę lub święto będące dniem ustawowo wolnym od pracy, za ostatni dzień terminu uznaje się następny dzień po dniu lub dniach wolnych. Rozliczenie, którego termin złożenia wypada w jednym z tych wymienionych dni, można więc dostarczyć - nie narażając się ze strony urzędników na zarzut opóźnienia - jeszcze pierwszego dnia po przerwie weekendowej lub świątecznej.
Deklaracje podatkowe można złożyć na wiele sposobów. Jednym z nich jest wysłanie listem na adres urzędu skarbowego. Wybór operatora pocztowego należy do nadawcy. Nie ma obowiązku korzystania z pośrednictwa określonej firmy. Trzeba mieć jednak na uwadze art. 12 § 6 pkt 2 Ordynacji podatkowej. Z przepisu tego wynika, że termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej tzw. operatora wyznaczonego. Status takiego operatora ma obecnie Poczta Polska S.A. Jeżeli więc deklaracja zostanie nadana w jej placówce w ostatnim dniu terminu, jest traktowana jako złożona w terminie. Nie ma znaczenia, kiedy urząd skarbowy ją otrzyma. Takich gwarancji nie daje korzystanie z usług innego operatora pocztowego. Deklarację przesłaną za pośrednictwem innej firmy niż Poczta Polska S.A. uznaje się za złożoną w dniu, w którym wpłynie ona do urzędu skarbowego, a nie w dniu nadania.
Ustawowy termin złożenia deklaracji VAT-7 za grudzień 2013 r., czyli 25 stycznia 2014 r., wypadał w sobotę. Ostatni dzień tego terminu przesunął się więc na poniedziałek 27 stycznia 2014 r. Jeżeli podatnik nadał tego dnia deklarację VAT-7 za grudzień 2013 r. w placówce Poczty Polskiej S.A., została ona złożona terminowo. Nie ma znaczenia, czy urząd pocztowy był czynny w sobotę, czy nie.
"Organ podatkowy stosuje go [art. 12 § 6 pkt 2 Ordynacji podatkowej] wyłącznie dla potrzeb ustalenia, czy strona dochowała przepisanego prawem terminu. W ramach tej normy prawnej - przewidującej fikcję prawną zachowania terminu - można badać wyłącznie, czy dotrzymany został np. termin do złożenia deklaracji podatkowej, nie można zaś jej rozciągać na inne zdarzenia, takie jak złożenie deklaracji (...)". Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 4 lutego 2014 r., sygn. akt I SA/Gd 1525/13 |
www.OrdynacjaPodatkowa.pl - Inne zagadnienia:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|