Gazeta Podatkowa nr 103 (1248) z dnia 24.12.2015
Odmowa przyjęcia pisma w siedzibie organu podatkowego
W czasie mojej wizyty w urzędzie skarbowym urzędnik chciał doręczyć mi decyzję określającą wysokość podatku VAT. Odmówiłem jej przyjęcia i poprosiłem o przesłanie pocztą. Zostałem poinformowany, że decyzja nie będzie do mnie wysłana, ponieważ uznaje się ją za doręczoną w dniu, w którym odmówiłem jej przyjęcia. Czy rzeczywiście tak jest?
Doręczenie przez urzędnika podatnikowi pisma w siedzibie organu podatkowego to jedna z dopuszczalnych opcji przekazania korespondencji związanej z postępowaniem podatkowym. Wynika to z art. 148 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.
Odbierający pismo potwierdza doręczenie własnoręcznym podpisem, ze wskazaniem daty doręczenia.
Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o konsekwencje odmowy przyjęcia pisma doręczanego w lokalu organu podatkowego. Kwestia ta jest przedmiotem rozbieżności w orzecznictwie sądowym. Regulacje dotyczące odmowy odebrania pisma zawiera art. 153 Ordynacji podatkowej. Stanowi on, że jeżeli adresat odmawia przyjęcia przesłanego pisma, zwraca się je nadawcy wraz z adnotacją o odmowie i datą tego zdarzenia. Korespondencję włącza się do akt sprawy. W takim przypadku pismo uznaje się za doręczone w dniu odmowy przyjęcia go przez adresata.
Zapadły wyroki, w których orzekano, że opisane regulacje stosuje się w przypadku niewyrażenia przez podatnika zgody na odbiór pisma w siedzibie organu podatkowego. Pismo uważa się za doręczone w dniu odmowy jego przyjęcia (por. wyrok NSA z dnia 22 stycznia 2009 r., sygn. akt II FSK 1905/08). Przeciwnicy tej opcji argumentują, że pisma nieodebranego w siedzibie organu podatkowego nie można traktować jako doręczonego, ponieważ nie było nadane, a po bezskutecznej próbie przekazania adresatowi nie zostanie zwrócone nadawcy. Te elementy są niezbędne, aby mówić o fikcji doręczenia nieprzyjętej korespondencji (por. wyrok NSA z dnia 17 lipca 2015 r., sygn. akt II FSK 1529/13).
To, czy w sytuacji przedstawionej w pytaniu decyzję nieodebraną przez podatnika w urzędzie skarbowym można uznać za doręczoną, jest więc dyskusyjne. Konsekwencją przegrania ewentualnego sporu z fiskusem byłaby natomiast utrata możliwości weryfikacji i zmiany niekorzystnego rozstrzygnięcia z powodu upływu terminu do wniesienia odwołania. Aby tego uniknąć, podatnik powinien udać się po decyzję do urzędu skarbowego, a termin do złożenia odwołania (14 dni) liczyć od dnia odmowy jej przyjęcia (a nie faktycznego odebrania).
www.OrdynacjaPodatkowa.pl - Postępowanie podatkowe:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|