ordynacja podatkowa, kontrola podatkowa, zobowiązania podatkowe, interpretacja podatkowa, KAS
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 77 (909) z dnia 24.09.2012

Jak wytłumaczyć złożenie odwołania po terminie?

Podatnicy mają dwa tygodnie na sporządzenie i złożenie odwołania od niekorzystnej decyzji urzędu skarbowego. Na wniesienie odwołania po tym terminie mogą pozwolić sobie tylko ci, którzy uprawdopodobnią, że nie ponoszą winy za spóźnienie. Nie każde tłumaczenie przekona urzędników.


Ostatnia szansa

Postępowanie podatkowe jest dwuinstancyjne. Od decyzji wydanej przez naczelnika urzędu skarbowego można odwołać się do dyrektora izby skarbowej.

Na złożenie odwołania jest 14 dni. Termin ten liczy się od dnia następnego po dniu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi. Nie uwzględnia się bowiem dnia, w którym miało miejsce doręczenie. Na sporządzenie odwołania zyskuje się poza tym więcej czasu, jeśli ostatni dzień terminu wypada w sobotę, niedzielę lub święto będące dniem ustawowo wolnym od pracy, np. 1 listopada. W takim wypadku można je złożyć w pierwszym dniu "roboczym" po dniu lub dniach wolnych.

Skuteczne wniesienie odwołania po terminie jest możliwe tylko wtedy, gdy termin ten zostanie przywrócony. Wchodzi to w rachubę po spełnieniu rygorystycznych przesłanek. Warunkiem wszczęcia postępowania w sprawie przywrócenia terminu do wniesienia odwołania jest złożenie przez zainteresowanego wniosku. Musi w nim uprawdopodobnić, że nie ponosi winy za spóźnienie. Wniosek należy wnieść w ciągu 7 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminowi. Wraz z nim składa się odwołanie.


Argumenty dla fiskusa

Niełatwo przekonać urzędników o swojej "niewinności". Trzeba przedstawić przekonujące i wiarygodne argumenty świadczące o zachowaniu należytej staranności. Niedbalstwo lub zaniedbanie przekreślają szanse na przywrócenie terminu. Podatnik powinien wykazać, że mimo dołożenia wszelkich starań nie był w stanie uniknąć zwłoki z przyczyn od niego niezależnych. Usprawiedliwione są opóźnienia powstałe wskutek pożaru, powodzi, odcięcia od świata po ataku ostrej zimy, awarii komunikacyjnej, poważnego wypadku samochodowego wiążącego się z hospitalizacją w ostatnich dniach upływu terminu itp.

Niezłożenie odwołania we właściwym czasie często tłumaczone jest chorobą. Przedstawienie zwolnienia lekarskiego nie gwarantuje jednak pozytywnego załatwienia sprawy. O braku winy można mówić wówczas, gdy niedyspozycja była niespodziewana i nie wchodziło w rachubę złożenie odwołania osobiście lub za pośrednictwem innej osoby. NSA w wyroku z dnia 24 maja 2012 r., sygn. akt I FSK 1053/11, podkreślił jednak, że nie można przeprowadzić sztywnego podziału między tymi zmianami chorobowymi, które świadczą o braku winy podatnika, a tymi - które go obciążają. Za każdym razem należy ocenić, czy dane schorzenie rzeczywiście uniemożliwiło złożenie odwołania. Nie tylko nagła i poważna niedyspozycja świadczy o niezawinionym niedotrzymaniu terminu.

Nie na wiele jednak zda się tłumaczenie o zagubieniu decyzji podczas obiegu dokumentów w firmie. Wynika to z wyroku NSA z dnia 29 lutego 2012 r., sygn. akt II FSK 1683/10. Nieprzekazanie korespondencji właściwej osobie świadczy o źle funkcjonującym systemie przepływu informacji. Wadliwa organizacja pracy lub niewłaściwe zarządzanie firmą nie stanowią natomiast wyjątkowych okoliczności, które usprawiedliwiałyby niedotrzymanie terminu wniesienia odwołania.

Pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przywrócenie terminu nie gwarantuje również zrzucenie "winy" na osoby trzecie. Na równi z zawinieniem podatnika traktuje się bowiem zawinienie tych, którym powierzył prowadzenie swoich spraw. Przypomniał o tym NSA w wyroku z dnia 22 grudnia 2011 r., sygn. akt II FSK 1278/10. Pełnomocnik, planując urlop, powinien zlecić podjęcie koniecznych czynności pracownikowi swojej kancelarii lub ustanowić substytucję. W przypadku gdy nie podejmuje działań mających na celu ochronę praw swojego mocodawcy, nie ma podstaw, aby stwierdzić niezawinione niedotrzymanie terminu procesowego.

Podobnie traktowane są zaniedbania pracowników. Potwierdził to NSA w wyroku z dnia 25 października 2011 r., sygn. akt II FSK 731/10. Podatnik ponosi odpowiedzialność za dobór osób, którymi wyręcza się przy prowadzeniu swoich spraw. Nawet jednak celowe zaniedbania ze strony pracownika, np. zatajenie faktu wydania decyzji podatkowej, nie usprawiedliwia uchybienia terminowi.


Ostateczne zdanie

Wniosek o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania od decyzji wydanej przez urząd skarbowy rozpatruje dyrektor izby skarbowej. Jeżeli zostanie negatywnie załatwiony, zapada - poza postanowieniem o odmowie przywrócenia terminu - postanowienie o uchybieniu terminowi do wniesienia odwołania. Oba rozstrzygnięcia są ostateczne. Nie przysługuje na nie zażalenie. Zamyka to drogę weryfikacji decyzji pierwszoinstancyjnej w trybie postępowania podatkowego. Nie musi jednak oznaczać końca sprawy. Na wspominane postanowienia - jako kończące postępowanie podatkowe - można wnieść skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Przykład wniosku o przywrócenie terminu
  Poznań, 21.09.2012 r.
Jan Nowak 
ul. Rubinowa 18
61-726 Poznań
NIP: 7781111111
 
  Dyrektor Izby Skarbowej
w Poznaniu
Plac Cyryla Ratajskiego 5
61-726 Poznań


Wniosek o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania

Na podstawie art. 162 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749) wnoszę o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania od decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Nowe Miasto z dnia 23 sierpnia 2012 r., nr US/258-12/02/2012, określającej zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2010 r. 

Uzasadnienie


Przedmiotowa decyzja została mi doręczona 24 sierpnia 2012 r. Termin do wniesienia odwołania upłynął więc 7 września 2012 r. Nie byłem jednak w stanie dotrzymać tego terminu z przyczyn ode mnie niezależnych. W dniu 5 września 2012 r. miałem wypadek samochodowy, a w wyniku odniesionych urazów trafiłem do szpitala. Hospitalizacja trwała prawie dwa tygodnie: od 5 do 17 września 2012 r.


dowód: kserokopia wypisu ze szpitala


Skutki wypadku były na tyle poważne, że nie byłem w stanie napisać i złożyć odwołania w ciągu 14 dni od otrzymania decyzji, a nie mam pełnomocnika, który zrobiłby to w moim imieniu. Odwołanie oraz niniejszy wniosek o przywrócenie terminu do jego wniesienia sporządziłem po wyjściu ze szpitala. W tej sytuacji nie można przypisać mi winy za uchybienie terminu do wniesienia odwołania. Doszło do tego na skutek nagłego i niespodziewanego zdarzenia losowego. Nie mogłem ani przewidzieć, ani zapobiec swojej niedyspozycji.

Mając powyższe na uwadze uważam, że wniosek o przywrócenie terminu do złożenia odwołania jest zasadny. Wnoszę więc jak na wstępie.

  Jan Nowak

Załączniki:

  1. kserokopia wypisu ze szpitala,
     
  2. odwołanie od decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Nowe Miasto z dnia 23 sierpnia 2012 r., nr US/258-12/02/2012.

www.OrdynacjaPodatkowa.pl - Postępowanie podatkowe:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.