Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 23 (814) z dnia 10.08.2013
Brak prawa do skorygowania deklaracji VAT po przeprowadzeniu kontroli podatkowej, a przed wszczęciem postępowania podatkowego zgodny z Konstytucją
Artykuł 81b § 3 Ordynacji podatkowej, w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2005 r. do 30 listopada 2008 r., wyłączał prawo do złożenia korekty deklaracji VAT w okresie po przeprowadzeniu kontroli podatkowej, a przed ewentualnym wszczęciem postępowania podatkowego.
Zdaniem NSA, ww. przepis - wykluczający możliwość złożenia korekty deklaracji VAT po kontroli podatkowej - stawiał podatników VAT w sytuacji mniej korzystnej, niż np. podatników, u których kontrolę przeprowadzał organ kontroli skarbowej. Stąd też, zdaniem NSA, konieczne było ustalenie, czy ww. przepis jest zgodny z art. 32 ust. 1 Konstytucji, który stanowi, że wszyscy są wobec prawa równi oraz mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne i złożył pytanie prawne w tej sprawie do Trybunału Konstytucyjnego.
WAŻNE: Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 4 lipca 2013 r., sygn. akt P 7/10 uznał, że pozbawienie podatników VAT uprawnienia do dokonania korekty deklaracji podatkowej po przeprowadzeniu kontroli podatkowej, a przed ewentualnym wszczęciem postępowania podatkowego, jest zgodne z Konstytucją.
W komunikacie prasowym po rozprawie dotyczącej ww. sprawy czytamy:
"(…) Problem konstytucyjny postawiony w pytaniu prawnym dotyczy dopuszczalności kwalifikowania podatków posiadających cechę powstawania z mocy prawa i zastosowania techniki samoobliczania, jako należących do grupy relewantnej (istotnej). W przypadku stwierdzenia, że stanowią one grupę relewantną zachodzi możliwość, a nawet konieczność oceny zróżnicowań istniejących pomiędzy podatkami poprzez pryzmat zasady równości wobec prawa, o której mowa w art. 32 ust. 1 konstytucji. Jeżeli jednak poszczególne podatki nie stanowią grupy relewantnej, nie zachodzi konieczność zachowania przez prawodawcę konstytucyjnych standardów wynikających z zasady równości.
Po analizie argumentów podniesionych w pytaniu prawnym oraz zapoznaniu się ze stanowiskami uczestników postępowania Trybunał stwierdził, iż nie sposób uznać, aby podmioty uprawnione do złożenia korekty deklaracji po zakończeniu kontroli podatkowej w podatkach wykorzystujących technikę samoobliczenia stanowiły grupę relewantną (istotną). W konsekwencji odpada przesłanka kontroli art. 81b § 3 Ordynacji podatkowej w oparciu o wzorzec zawarty w art. 32 ust. 1 konstytucji. Wymaga on bowiem zachowania równości wobec prawa w obrębie grupy relewantnej. Dla podmiotów nienależących do tej grupy nie ma konstytucyjnego obowiązku traktowania ich w równy sposób.
Ze względu na fakt, iż w pytaniu prawnym przywołano tylko ten jeden wzorzec kontroli, Trybunał uznał, że domniemanie konstytucyjności art. 81b § 3 Ordynacji podatkowej nie zostało obalone. (…)"
Wyrok ten opublikowano w Dzienniku Ustaw z 30 lipca 2013 r., pod. poz. 857. Przypominamy, że obecnie prawo do złożenia korekty deklaracji VAT po zakończeniu kontroli podatkowej wynika z art. 81b § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej.
www.OrdynacjaPodatkowa.pl - Postępowanie podatkowe:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|