ordynacja podatkowa, kontrola podatkowa, zobowiązania podatkowe, interpretacja podatkowa, KAS
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 65 (1106) z dnia 14.08.2014

Konsekwencje nieodbierania pism urzędowych

Postępowanie podatkowe to okres wzmożonej wymiany korespondencji między podatnikiem a urzędnikami. Pisma - z różnych powodów - nie zawsze trafiają do adresata. Nie oznacza to jednak, że nie trzeba przejmować się ich treścią. Pisma nie muszą być odebrane, aby zostały uznane za doręczone.


Fikcja doręczenia

Konsekwencje nieodbierania pism urzędowych

Pismo nie musi trafić do adresata, a mimo to jest traktowane jak doręczone. Trzeba liczyć się z tym w dwóch przypadkach: odmowy odbioru przesyłki oraz niepodjęcia jej w terminie po otrzymaniu awiza.

Adresat nie ma obowiązku przyjąć urzędowego pisma doręczanego przez operatora pocztowego lub pracownika organu podatkowego. Jeżeli odmawia, doręczyciel sporządza odpowiednią adnotację na formularzu potwierdzenia odbioru. Wskazuje w niej, że adresat nie chciał przyjąć pisma i podaje datę, kiedy do tego doszło. Przesyłka jest zwracana nadawcy. Pismo uważa się jednak za doręczone w dniu, w którym miała miejsce odmowa jego przyjęcia.

List, którego nie udało się dostarczyć, np. z powodu nieobecności adresata w domu, trafia natomiast na 14 dni do placówki pocztowej - jeżeli próbował go doręczyć operator pocztowy, albo do urzędu miasta (gminy) - gdy doręczycielem był pracownik organu podatkowego lub inna upoważniona osoba. Adresat jest zawiadamiany o miejscu przechowywania pisma. Awizo umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej, a gdy nie jest to możliwe - na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym wykonuje czynności zawodowe, albo w widocznym miejscu przy wejściu na jego posesję. Wymagane jest pozostawienie dwóch zawiadomień. Drugie zostawia się w przypadku niepodjęcia pisma w terminie 7 dni. Awizowaną przesyłkę, która nie zostanie odebrana w ciągu 14 dni, uważa się za doręczoną z upływem ostatniego dnia tego okresu.


Niepożądany efekt

Takie sytuacje mogą być źródłem wielu problemów. Podatnik nie zna treści przesyłki. Pismo nieodebrane, ale uznane za doręczone wywołuje natomiast określone skutki prawne, np. następuje wszczęcie postępowania podatkowego, zostaje wyznaczony termin zapoznania się z materiałem dowodowym, biegnie termin do wniesienia odwołania od decyzji itp. Podatnik, nie wiedząc o tym, nie może skutecznie bronić swoich interesów.

Niepożądanym skutkom nieodebrania pisma można zapobiec. Przede wszystkim należy pamiętać, aby informować urzędników o zmianie danych adresowych, np. o podaniu nowego miejsca zamieszkania lub adresu siedziby.

Przeprowadzka, zamknięcie lokalu lub czasowa likwidacja organu uprawnionego do reprezentowania firmy nie może usprawiedliwiać nieodbierania przesyłek. Podatnik powinien dochować wszelkiej staranności, aby zapewnić skuteczną komunikację. Musi więc zgłosić adres, na który mają być dostarczane przesyłki. Jeżeli nie dopełni tych formalności, pisma będą kierowane na dotychczasowy adres i traktowane jako doręczone (por. wyrok NSA z dnia 25 lutego 2014 r., sygn. akt II FSK 1244/12). Zmiany adresu nie należy jednak utożsamiać z wyjazdem w celach turystycznych lub służbowych. Zawiadomienie organu podatkowego o takiej podróży ma jedynie walor informacyjny. Nie stoi natomiast na przeszkodzie w doręczaniu pism (por. wyrok NSA z dnia 27 stycznia 2012 r., sygn. akt II FSK 2097/10).

W przypadku gdy podatnik powiadomi organ podatkowy o nowym adresie już po nadaniu pisma, ale jeszcze przed jego dotarciem pod poprzedni adres, procedura doręczenia musi być powtórzona (por. wyrok NSA z dnia z dnia 7 czerwca 2013 r., sygn. akt I FSK 1013/12).

Aktualizacja danych adresowych nie zawsze wystarczy. W przypadku dłuższych nieobecności warto pomyśleć o ustanowieniu pełnomocnika. Niekoniecznie trzeba udzielić mu upoważnienia do poprowadzenia całej sprawy. Można zlecić mu tylko odbiór korespondencji.

Osoba, która w trakcie postępowania podatkowego planuje dłuższy wyjazd poza Polskę, ma zresztą obowiązek ustanowić pełnomocnika do spraw doręczeń. Należy go wyznaczyć w przypadku wyjazdu za granicę na co najmniej 2 miesiące. Nie trzeba tego robić, jeśli podatnik jest już reprezentowany przez pełnomocnika. Fakt ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń należy zgłosić urzędowi skarbowemu właściwemu w sprawie. Jeśli podatnik nie dopełni powyższych obowiązków, pisma będą wysyłane na jego dotychczasowy adres ze skutkiem doręczenia.

Pełnomocnikiem podatnika może być każda osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. Taką zdolność mają osoby pełnoletnie i nieubezwłasnowolnione. Upoważnienia nie trzeba udzielać profesjonaliście, np. doradcy podatkowemu. Pełnomocnikiem można ustanowić pracownika, członka rodziny, sąsiada itp.


Pisma w sieci

Na popularności - zwłaszcza po uruchomieniu portalu podatkowego - będzie zapewne zyskiwać wymiana korespondencji drogą elektroniczną. Skutki nieodbierania e-maili od organu podatkowego są takie same jak nieprzyjmowania dokumentów doręczanych w formie papierowej.


Pełnomocnictwo można sporządzić przy pomocy programu DRUKI Gofin dostępnym na stronie internetowej: www.druki.gofin.pl.


Urzędnicy przesyłają pisma przez internet, gdy podatnik zainicjuje korespondencję w tej formie, złoży wniosek o doręczanie dokumentów za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub wyrazi zgodę na dostarczanie ich w tym trybie. Na skrzynkę mailową nie otrzymuje się samego pisma. Przesyłane jest jedynie zawiadomienie zawierające informację z adresem elektronicznym, z którego można pobrać dokument (wraz z niezbędnymi pouczeniami). Dostęp do pisma uzyskuje się po wejściu na podany adres i podpisaniu urzędowego poświadczenia odbioru. Dniem doręczenia jest data potwierdzenia odbioru dokumentu. W przypadku gdy podatnik nie odbierze pisma w ciągu 7 dni od dnia wysłania zawiadomienia, dostaje drugiego e-maila. Dokument nieprzyjęty w ciągu 14 dni od dnia przesłania pierwszego zawiadomienia uważa się za doręczony.

Podatnik ma obowiązek informować urzędników o zmianie adresu elektronicznego. Jeżeli tego nie zrobi, korespondencja jest wysyłana na dotychczasową skrzynkę mailową ze skutkiem doręczenia.

Organ podatkowy, mimo uznania nieodebranego pisma za doręczone, pozostawia je jednak w swoim systemie teleinformatycznym jeszcze przez co najmniej 3 miesiące. Adresat może zapoznać się z jego treścią. Uzyska również informację o dniu uznania pisma za doręczone oraz datach wysłania e-awiz.

Sposoby doręczania pism urzędowych
osobie fizycznej osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej nieposiadającej
osobowości prawnej
- adresatowi - w mieszkaniu, miejscu pracy, siedzibie organu podatkowego, ewentualnie w każdym miejscu, gdzie się go zastanie
- w miejscu pracy adresata - osobie upoważnionej do odbioru korespondencji
- pełnoletniemu domownikowi, sąsiadowi lub dozorcy domu w przypadku nieobecności adresata w mieszkaniu
- odbiór na podstawie awiza w placówce pocztowej lub w urzędzie gminy (miasta)
- w siedzibie podmiotu lub miejscu prowadzenia działalności - osobie upoważnionej do odbioru korespondencji
- w siedzibie organu podatkowego
- odbiór na podstawie awiza w placówce pocztowej lub w urzędzie gminy (miasta)

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.)

www.OrdynacjaPodatkowa.pl - Postępowanie podatkowe:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.