Gazeta Podatkowa nr 51 (1196) z dnia 25.06.2015
Korekta e-zeznania w związku z zaniżeniem nadpłaty
PIT-37 za 2014 r. złożyłem w formie elektronicznej. Chciałbym sporządzić jego korektę, ponieważ nie uwzględniłem ulgi rehabilitacyjnej. Czy korektę rozliczenia i wniosek o stwierdzenie nadpłaty mogę przesłać przez internet?
Podatnik, który w zeznaniu rocznym wykazał zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości wyższej od należnej, a zadeklarowany podatek wpłacił, albo zaniżył wysokość nadpłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, może odzyskać pieniądze w trybie stwierdzenia nadpłaty.
Wspomniana procedura jest uruchamiana w wyniku złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Wraz z nim trzeba przekazać skorygowane zeznanie podatkowe. Korekty dokonuje się poprzez złożenie zeznania korygującego i uzasadnienia przyczyn naniesienia zmian. Wymagane dokumenty to zatem: wniosek o stwierdzenie nadpłaty, zeznanie korygujące oraz wyjaśnienie sporządzenia korekty. Wynika to z art. 75 § 3 oraz art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2015 r. poz. 613).
Korektę zeznania można złożyć w formie elektronicznej - za pośrednictwem systemu e-Deklaracje. Poprawioną wersję rozliczenia należy sporządzić na odpowiednim formularzu, dołączając wymagane w danym przypadku załączniki (chociażby załączniki zostały złożone wraz z pierwotnym zeznaniem, a dane w nich zawarte nie zmieniły się). Uzasadnienie e-korekty sporządza się na formularzu ORD-ZU. Podatnik, który przygotowuje poprawioną wersję zeznania na podstawie interaktywnego formularza dostępnego na stronie internetowej Portalu Podatkowego (zakładka: e-Deklaracje), musi zaznaczyć, że stanowi on korektę, aby wyświetlił się ORD-ZU. Programy komercyjne służące do przekazywania rozliczeń do systemu e-Deklaracje mogą przewidywać inne sposoby załączania druku wyjaśnienia.
Nie ma natomiast technicznych możliwości, aby do korekty rozliczenia składanej w formie elektronicznej dołączyć samodzielny wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Wiele urzędów skarbowych respektuje zawarcie w ramach jednego dokumentu uzasadnienia przyczyn dokonania korekty i wniosku o stwierdzenie nadpłaty, ale nie jest to regułą. Jeżeli więc zamieszczenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty na druku ORD-ZU zostanie zakwestionowane, pozostaje dostarczenie go w formie papierowej.
Wniosek o stwierdzenie nadpłaty można złożyć do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Jest więc na to zasadniczo 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym przypadał termin płatności podatku. Wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2014 r. można złożyć do 31 grudnia 2020 r. Termin przedawnienia zobowiązania podatkowego może się wydłużyć, jeżeli jego bieg nie rozpocznie się, będzie zawieszony lub zostanie przerwany. Przyczyny takich modyfikacji określają art. 70 § 2-8 i art. 70a Ordynacji podatkowej.
Druk wniosku o stwierdzenie nadpłaty jest dostępny w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale Ordynacja podatkowa.
www.OrdynacjaPodatkowa.pl - Zobowiązania podatkowe:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|