Gazeta Podatkowa nr 46 (1503) z dnia 7.06.2018
Kontrola podatkowa po zakończeniu działalności gospodarczej
Działalność gospodarczą prowadziłem przez 2 lata. Firmę zamknąłem z końcem maja 2018 r. Czy urząd skarbowy może przeprowadzić kontrolę podatkową związaną ze zlikwidowaną działalnością?
TAK. Urząd skarbowy może po zamknięciu przez podatnika firmy przeprowadzić kontrolę podatkową dotyczącą okresu wykonywania przez niego działalności gospodarczej.
Urząd skarbowy wszczyna kontrolę podatkową z urzędu.
Celem kontroli podatkowej jest sprawdzenie, czy i jak podatnik wywiązuje się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Urząd skarbowy może ją podjąć do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego mającego być przedmiotem weryfikacji. Zakończenie działalności gospodarczej nie zwalnia z obowiązku przechowywania ksiąg podatkowych i dokumentów związanych z ich prowadzeniem do momentu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, którego one dotyczą.
Przedawnienie zobowiązania podatkowego następuje zasadniczo po 5 latach, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Termin przedawnienia wydłuża się jednak, jeżeli jego bieg nie rozpocznie się, np. w związku z rozłożeniem spłaty zaległości podatkowej na raty, będzie zawieszony, np. po wniesieniu sprawy do sądu administracyjnego, lub zostanie przerwany, np. w wyniku zastosowania środka egzekucyjnego (zajęcia składnika majątku dłużnika) w toku postępowania egzekucyjnego. Stanowi o tym art. 70-71 Ordynacji podatkowej. Ustawy mogą ponadto przewidywać w zakresie archiwizacji dokumentów podatkowych odmienne regulacje. Przykładowo przedsiębiorcy, korzystający z pomocy publicznej udzielanej zgodnie z ustawą o specjalnych strefach ekonomicznych, są zobowiązani przechowywać księgi podatkowe i dokumenty związane z ich prowadzeniem do czasu upływu okresu przedawnienia roszczeń związanych ze zwrotem pomocy publicznej. Roszczenia te przedawniają się po 10 latach, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym skorzystano z pomocy.
Przykład Przedsiębiorca - osoba fizyczna prowadząca indywidualną działalność gospodarczą - działał od 1 stycznia 2016 r. do 30 maja 2018 r. Dokumentacja odnosząca się do podatków rozliczanych za te okresy musi być przechowywana do czasu upływu terminu przedawnienia poszczególnych zobowiązań podatkowych. Przykładowo dokumenty związane z PIT za 2016 r. (którego termin płatności upłynął 2 maja 2017 r.) należy przechowywać co najmniej do końca 2022 r., dotyczące PIT za 2017 r. (którego termin płatności upłynął 30 kwietnia 2018 r.) - do końca 2023 r., odnoszące się do PIT za 2018 r. (którego termin płatności upłynie 30 kwietnia 2019 r.) - do końca 2024 r. |
www.OrdynacjaPodatkowa.pl - Kontrola podatkowa i celno-skarbowa:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|