Gazeta Podatkowa nr 47 (1818) z dnia 14.06.2021
Kontrola celno-skarbowa po kontroli podatkowej
Urząd skarbowy przeprowadził 2 lata temu w naszej firmie kontrolę podatkową w zakresie VAT za poszczególne miesiące 2017 r. Kontrola ta nie wykazała żadnych uchybień. Nie zostało w związku z nią podjęte postępowanie podatkowe. Urząd celno-skarbowy wszczął kontrolę obejmującą m.in. rozliczenia weryfikowane przez urząd skarbowy. Czy jest to dopuszczalne?
TAK. Wszczęcie kontroli celno-skarbowej po zakończeniu kontroli podatkowej, w sprawie nierozstrzygniętej ostateczną decyzją organu podatkowego, jest dopuszczalne.
Kontrola podatkowa i kontrola celno-skarbowa to dwie odrębne procedury podatkowe. Prowadzą je różne organy podatkowe, posiadające odmienne uprawnienia i zakres działania. Naczelnicy urzędów skarbowych podejmują kontrole podatkowe na podstawie Ordynacji podatkowej. Kontrole celno-skarbowe prowadzone są przez naczelników urzędów celno-skarbowych w oparciu o ustawę o KAS i tylko w zakresie w niej nieuregulowanym stosuje się odpowiednio przepisy Ordynacji podatkowej. Właściwość miejscowa poszczególnych urzędów skarbowych obejmuje kilka miejscowości lub tylko część większego miasta (z zastrzeżeniem właściwości wyspecjalizowanych urzędów skarbowych). Naczelnicy urzędów celno-skarbowych mogą działać na terytorium całej Polski. Kontrole podatkowe i celno-skarbowe służą weryfikacji prawidłowości wywiązywania się z obowiązków podatkowych. Kontrole celno-skarbowe nastawione są jednak na zwalczanie przestępstw podatkowych i celnych naruszających bezpieczeństwo finansowe państwa, np. karuzeli VAT.
W obu kontrolach ma zastosowanie art. 165b Ordynacji podatkowej. Nakazuje on podjęcie postępowania podatkowego w ciągu 6 miesięcy od zakończenia kontroli, jeżeli wykaże ona nieprawidłowości co do wywiązywania się przez podatnika z obowiązków wynikających z przepisów podatkowych, a uchybienia te nie zostaną w całości usunięte poprzez złożenie deklaracji lub dokonanie korekt deklaracji. W przypadku kontroli celno-skarbowej przepis ten wskazuje termin przekształcenia kontroli w postępowanie podatkowe w razie wystąpienia przesłanek określonych w art. 83 ust. 1 ustawy o KAS (Dz. U. z 2021 r. poz. 422 ze zm.). Wspominane regulacje adresowane są do organu przeprowadzającego kontrolę, wyznaczając mu termin wszczęcia postępowania podatkowego w sprawie, która była przedmiotem kontroli. Nie ograniczają one prawa innego organu, np. urzędu celno-skarbowego, do podjęcia odrębnego postępowania, np. kontroli celno-skarbowej (por. wyrok NSA z dnia 27 listopada 2020 r., sygn. akt I FSK 1330/19).
Urząd celno-skarbowy może w omawianym przypadku wszcząć kontrolę celno-skarbową obejmującą swoim zakresem weryfikację rozliczeń objętych wcześniej kontrolą podatkową urzędu skarbowego. Sprawa, w której była przeprowadzona kontrola podatkowa, nie została rozstrzygnięta w ostatecznej decyzji. Kontrola celno-skarbowa - w przypadkach określonych prawem - będzie mogła być również przekształcona w postępowanie podatkowe. Przekształcenie wymaga wydania postanowienia. Nie przysługuje na nie zażalenie.
www.OrdynacjaPodatkowa.pl - Kontrola podatkowa i celno-skarbowa:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|