ordynacja podatkowa, kontrola podatkowa, zobowiązania podatkowe, interpretacja podatkowa, KAS
lupa
A A A

Poradnik VAT nr 8 (344) z dnia 20.04.2013

Korekta deklaracji po kontroli - wyrok NSA

1. Sposób korygowania deklaracji przez podatnika

Złożona przez podatnika deklaracja VAT korzysta z domniemania prawdziwości. Zatem organ podatkowy przyjmuje ją - co do zasady - w wersji złożonej przez podatnika, natomiast wszelkie wątpliwości co do prawidłowości jej wypełnienia wyjaśnia w ramach czynności sprawdzających, bądź też w drodze postępowania kontrolnego.

Podatnik, który złożył błędną deklarację VAT, ma możliwość, a w niektórych przypadkach - obowiązek jej skorygowania. Skorygowanie deklaracji przez podatnika następuje poprzez złożenie deklaracji korygującej wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.). Technicznie korekta deklaracji polega na ponownym wypełnieniu jej druku i oznaczeniu, że jest to deklaracja korygująca. Najistotniejsze jest przy tym to, że wraz z deklaracją korygującą podatnik musi złożyć osobne pismo wyjaśniające przyczyny złożenia korekty.

Wprawdzie Minister Finansów nie określił urzędowego wzoru pisma wyjaśniającego, ale powinny się w nim jednak znaleźć takie elementy, jak:

  • data i miejsce sporządzenia pisma,
     
  • dane podatnika,
     
  • wskazanie naczelnika urzędu skarbowego, do którego pismo jest adresowane,
     
  • wskazanie korygowanej deklaracji,
     
  • wyjaśnienie przyczyn dokonania korekty,
     
  • podpis.

W wielu przypadkach urzędy skarbowe wychodząc naprzeciw oczekiwaniom podatników opracowały gotowy formularz wyjaśnień do korekty deklaracji (ORD-ZU), który ma ułatwić prawidłowe i kompletne wyjaśnienie przyczyn złożenia korekty deklaracji i jednocześnie usprawnić pracę urzędnikom. Wzór takiego formularza możemy odnaleźć m.in. na stronie internetowej Izby Skarbowej w Warszawie.


2. Korekta po postępowaniu kontrolnym lub podatkowym

Uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą. Prawo to jednak przysługuje nadal po zakończeniu kontroli podatkowej lub postępowania - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego. Oznacza to, że podatnik, u którego organ podatkowy przeprowadza kontrolę podatkową, nie może złożyć skutecznej korekty deklaracji, za kontrolowany okres. Za inne okresy rozliczeniowe ma prawo do korekty na ogólnych zasadach.

W przypadku gdy po zakończeniu postępowania kontrolnego podatnik otrzymuje protokół kontroli, zawarte jest w nim pouczenie o prawie do złożenia korekty deklaracji. Podatnik, który nie ma zastrzeżeń do ustaleń poczynionych w protokole z kontroli, powinien po jej zakończeniu złożyć korektę deklaracji, jeszcze przed wszczęciem wobec niego postępowania podatkowego. Składając korektę w związku z postępowaniem kontrolnym, podatnik powinien w wyjaśnieniach przyczyn złożenia korekty wskazać, że korekta ma związek z tym postępowaniem.

Podatnik, który koryguje rozliczenia po kontroli podatkowej nie ma obowiązku uwzględniania wszystkich ustaleń organu kontrolującego. Może więc skorygować każdy element deklaracji, jaki uzna za stosowny. Niezależnie od tego, czy w korekcie uwzględni wszystkie, niektóre, czy żadne ze wskazanych przez kontrolujących uchybień, deklaracja korygująca będzie prawnie skuteczna.

Należy mieć jednak na uwadze, iż w przypadku gdy podatnik nie uwzględni w korektach deklaracji wszystkich ustaleń organu kontrolującego, naraża się na wszczęcie przez organ podatkowy pokontrolnego postępowania podatkowego. Postępowanie to wszczynane jest na podstawie art. 165b § 1 Ordynacji podatkowej - w przypadku gdy w trakcie kontroli podatkowej wyjdą na jaw nieprawidłowości w wywiązywaniu się przez podatnika z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i nie zostaną one w całości usunięte poprzez złożenie deklaracji lub dokonanie jej korekty. Nie dotyczy to sytuacji, w której podatnik zgłosi wyjaśnienia lub zastrzeżenia do protokołu kontroli i zostaną one w całości uwzględnione.

Pokontrolne postępowanie podatkowe może być - co do zasady - wszczęte w ciągu 6 miesięcy od zakończenia kontroli. W trakcie jego trwania podatnik nie może złożyć prawnie skutecznej korekty deklaracji za okresy objęte tym postępowaniem. Po zakończeniu takiego postępowania podatnik może złożyć korektę w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego. Sześciomiesięczny termin nie dotyczy sytuacji, w której podatnik skoryguje deklarację zgodnie z ustaleniami kontrolerów, a następnie ponownie skoryguje deklarację, w której ujawnione nieprawidłowości nie zostaną uwzględnione. Nie dotyczy on również sytuacji, w której organ podatkowy otrzyma informacje uzasadniające wszczęcie postępowania podatkowego od innych organów.

Nieco inaczej uregulowano zasady dokonywania korekt deklaracji w przypadku postępowania kontrolnego prowadzonego na podstawie ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2011 r. nr 41, poz. 214 ze zm.). Podatnik może złożyć korektę deklaracji w ciągu 7 dni od doręczenia mu postanowienia o wyznaczeniu terminu do wypowiedzenia się na temat zebranego w sprawie materiału dowodowego. Jeżeli korekta obejmuje wszystkie ustalone w toku postępowania nieprawidłowości, postępowanie kontrolne kończy się wynikiem i nie jest już wydawana decyzja określająca wysokość zobowiązania podatkowego.

Przykład

Urząd kontroli skarbowej prowadzi w spółce Alfa kontrolę w zakresie prawidłowości rozliczania podatku VAT za 2012 r. W dniu 29 marca 2013 r. spółce zostało doręczone postanowienie o wyznaczeniu terminu do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego. W terminie 7 dni od otrzymania tego zawiadomienia (czyli do dnia 5 kwietnia 2013 r.) spółka mogła złożyć korekty deklaracji VAT za okres objęty postępowaniem kontrolnym.

Jeżeli jednak po otrzymaniu wyniku podatnik ponownie skoryguje swoje rozliczenia w zakresie nieprawidłowości stwierdzonych w postępowaniu kontrolnym, urząd kontroli skarbowej podejmie to postępowanie i wyda decyzję.

W zakresie objętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego nie można już korygować deklaracji. Jeżeli podatnik nie zgodzi się z wydaną decyzją, może odwołać się do dyrektora izby skarbowej.

3. Prawo do kontroli po skorygowaniu deklaracji - wyrok NSA

Nawet w przypadku gdy podatnik po otrzymaniu protokołu z kontroli prowadzonej przez urząd kontroli skarbowej, skoryguje deklaracje zgodnie z ustaleniami poczynionymi w tym protokole, musi liczyć się z tym, że organ podatkowy nadal może kontrolować okres objęty tymi korektami. Takie stanowisko potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 marca 2013 r., sygn. akt I FSK 452/12 (orzeczenie prawomocne).

W rozpatrywanej sprawie podatniczka złożyła korekty deklaracji VAT uwzględniając wytyczne, jakie wynikały z protokołu kontroli przeprowadzonej przez inspektorów urzędu kontroli skarbowej. W związku z tym uznała, iż organ ten nie może kontynuować wobec niej postępowania kontrolnego i dokonywać kolejnych, nowych ustaleń dotyczących okresów, które już zostały przez nią skorygowane.

Sąd uznał, iż protokół kontroli nie jest wiążący dla organu w dalszych etapach postępowania. Według sądu organ kontroli skarbowej ma zawsze prawo podejmować czynności, które pozwolą na ustalenie prawidłowego stanu faktycznego. Nawet więc w przypadku gdy podatnik złożył korekty deklaracji uwzględniające zalecenia zawarte w protokole, urząd kontroli skarbowej może nadal kontrolować przedsiębiorcę, aby ustalić stan faktyczny danej sprawy.

 

4. Niższe odsetki przy dobrowolnej korekcie

Dobrowolne skorygowanie deklaracji przez podatnika jest związane z możliwością zapłaty niższych odsetek za zwłokę. Zgodnie z art. 56 § 1 Ordynacji podatkowej stawka odsetek za zwłokę wynosi 200% podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego, ustalanej zgodnie z przepisami o NBP, i 2% z tym, że stawka ta nie może być niższa niż 8%. Z kolei w myśl art. 56 § 1a Ordynacji podatkowej podatnik ma prawo do uiszczenia obniżonych odsetek - wynoszących 75% stawki, o której mowa powyżej (8,36%), o ile spełni następujące warunki:

  • złoży prawnie skuteczną korektę deklaracji wraz z uzasadnieniem przyczyn jej złożenia,
     
  • uiści całą zaległość podatkową w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty deklaracji,
     
  • nie wystąpią okoliczności wyłączające naliczanie odsetek za zwłokę na tych preferencyjnych zasadach.

Zapłata obniżonych odsetek nie będzie możliwa wówczas, gdy podatnik złoży korektę deklaracji po doręczeniu mu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia postępowania kontrolnego, czy podatkowego, a jeśli takiego zawiadomienia nie stosuje się - gdy korekta zostanie złożona po kontroli, a także wówczas, gdy skorygowanie deklaracji ma miejsce w wyniku czynności sprawdzających.

www.OrdynacjaPodatkowa.pl - Kontrola podatkowa i celno-skarbowa:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.