Gazeta Podatkowa nr 58 (995) z dnia 22.07.2013
Sprzeciw wniesiony po zakończeniu kontroli
Inspektor urzędu kontroli skarbowej zakończył kontrolę firmy w ciągu dwóch dni, doręczając mi drugiego dnia protokół kontroli. Ponieważ miałem zastrzeżenia do treści upoważnienia do kontroli, wniosłem trzeciego dnia od rozpoczęcia kontroli sprzeciw. Sprzeciw nie został uwzględniony, a postępowanie umorzono. Czy było to zgodne z prawem?
Przedsiębiorcy przysługuje prawo wniesienia sprzeciwu wobec podjęcia i wykonywania przez organy kontroli czynności z naruszeniem przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672 ze zm.) wymienionych w art. 84c ust. 1 tej ustawy. Z kolei art. 84d ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wskazuje przypadki, w których wniesienie sprzeciwu jest niedopuszczalne. Nie obejmuje on wprawdzie sytuacji przedstawionej w pytaniu, lecz w omawianym przypadku wniesienie sprzeciwu jest również niedopuszczalne.
Sprzeciw przedsiębiorca wnosi na piśmie do organu podejmującego i wykonującego kontrolę.
W razie złożenia sprzeciwu z powodu naruszenia przez organ kontrolujący obowiązków związanych z zawiadomieniem o zamiarze wszczęcia kontroli, doręczeniem upoważnienia do przeprowadzenia kontroli i zawartych w nim elementów, takich w szczególności jak wskazanie zakresu kontroli, pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego, czy też w związku z naruszeniem przez organ obowiązku przeprowadzenia kontroli w obecności kontrolowanego oraz przepisów zakreślających czas trwania kontroli, organ kontroli skarbowej wstrzymuje czynności kontrolne. Jednocześnie następuje wstrzymanie biegu czasu kontroli. W przypadku zatem, gdy sprzeciw wniesiono po zakończeniu kontroli, urząd kontroli skarbowej nie ma możliwości jej wstrzymania, a następnie wydania postanowienia o odstąpieniu od czynności kontrolnych, a w razie niezasadności sprzeciwu - postanowienia o kontynuowaniu czynności kontrolnych, zgodnie z art. 84c ust. 5 i 9 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Skoro Czytelnik wniósł sprzeciw po zakończeniu kontroli, postępowanie w tej sprawie stało się bezprzedmiotowe i zasadnie zostało umorzone.
Należy zwrócić uwagę, że dowody przeprowadzone w toku kontroli przez organ kontroli z naruszeniem przepisów prawa w zakresie kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy, jeżeli miały istotny wpływ na wyniki kontroli, nie mogą stanowić dowodu w żadnym postępowaniu administracyjnym, podatkowym, karnym lub karno-skarbowym dotyczącym kontrolowanego przedsiębiorcy. Stanowi o tym art. 77 ust. 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Na tej podstawie Czytelnik będzie mógł kwestionować dowody uzyskane podczas dwudniowej kontroli, prowadzonej jego zdaniem z naruszeniem przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w trakcie ewentualnego postępowania wymiarowego lub przed sądem administracyjnym.
www.OrdynacjaPodatkowa.pl - Kontrola podatkowa i celno-skarbowa:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|