Gazeta Podatkowa nr 77 (1014) z dnia 26.09.2013
Przeprowadzenie kontroli bez zawiadomienia
Inspektor rozpoczął kontrolę podatkową bez zawiadomienia o zamiarze jej wszczęcia. Kontrola dotyczyła zwrotu podatku VAT. W upoważnieniu do kontroli nie było uzasadnienia dla braku tego zawiadomienia, a w książce kontroli wpisano jedynie przepis art. 282c § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Czy jest to zgodne z prawem?
Zasadniczo organy kontroli zawiadamiają przedsiębiorcę o zamiarze wszczęcia kontroli. Wynika to z art. 79 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672 ze zm.).
Należy zwrócić uwagę, że istnieją też sytuacje, gdy organy takiego obowiązku nie mają. Jest tak m.in. w przypadku, gdy kontrola dotyczy opodatkowania przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych.
O zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej nie zawiadamia się także w przypadku, gdy dotyczy ona zasadności zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w rozumieniu przepisów o VAT. Wynika to z art. 282c § 1 pkt 1 lit. a) Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) w związku z art. 79 ust. 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Wszczęcie kontroli podatkowej na podstawie art. 282c Ordynacji podatkowej wymaga poinformowania kontrolowanego o przyczynie braku zawiadomienia o wszczęciu kontroli (art. 282c § 3 Ordynacji podatkowej). Uzasadnienie braku zawiadomienia powinno zostać umieszczone w książce kontroli i w protokole kontroli. Przepisy Ordynacji podatkowej nie obligują organu podatkowego (kontrolnego) do określania w upoważnieniu do kontroli uzasadnienia przyczyny jej wszczęcia bez stosownego zawiadomienia. Obowiązek umieszczenia uzasadnienia braku zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli w książce kontroli ma charakter wyłącznie informacyjny, a żaden z przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nie uzależnia wszczęcia i prowadzenia kontroli przedsiębiorcy od uprzedniego dokonania odpowiednich wpisów w książce kontroli. Taki pogląd wyraził także WSA w Łodzi w prawomocnym wyroku z dnia 9 lutego 2012 r., sygn. akt I SA/Łd 1408/11.
Wobec powyższego wskazanie przez organ jedynie podstawy prawnej, tak jak ma to miejsce w omawianej sytuacji, jest wystarczające dla stwierdzenia, iż organ zachował się zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi.
www.OrdynacjaPodatkowa.pl - Kontrola podatkowa i celno-skarbowa:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|