Poradnik VAT nr 15 (351) z dnia 10.08.2013
Organ podatkowy może odmówić wydania interpretacji indywidualnej
Wniosek o indywidualną interpretację przepisów podatkowych złożyć może każdy zainteresowany, a więc zarówno podatnik, jak i płatnik, czy osoba trzecia odpowiadająca za cudze długi podatkowe. Wniosek o interpretację może również złożyć osoba, która dopiero zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, bowiem wniosek taki może dotyczyć również zdarzeń przyszłych.
W składanym wniosku podatnik musi dokładnie opisać stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe, które ma być przedmiotem interpretacji oraz własne stanowisko w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Wnioskujący musi ponadto złożyć oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem w dniu jego złożenia nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej. W razie złożenia fałszywego oświadczenia wydana interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych lub organ odmówi wydania interpretacji, jeśli stwierdzi zaistnienie powyższych zdarzeń.
We wniosku o interpretację indywidualną należy ograniczyć się do opisania konkretnego stanu faktycznego. Jeżeli we wniosku podmiot zawrze wiele ogólników, bądź też różnych wariantów danego zdarzenia, to organ podatkowy może odmówić wydania interpretacji. |
Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 27 czerwca 2013 r., sygn. akt I FSK 864/12.
Rozpatrywana sprawa dotyczyła gminy, która w złożonym wniosku o interpretację zadała szereg pytań dotyczących sposobu rozliczania podatku VAT od różnego rodzaju transakcji, będących przedmiotem jej działalności. Gmina zadając pytania o opodatkowanie, czy też zwolnienie z VAT niektórych czynności, ale też i o proporcjonalne odliczanie i korekty podatku naliczonego, przedstawiła przy tym kilka wariantów możliwych rozwiązań zaistniałych wątpliwości. Minister Finansów odmówił wydania interpretacji powołując się na art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.), z którego wynika, że interpretację wydaje się w indywidualnej sprawie. W jego ocenie kilkunastostronicowy opis przedstawiony przez gminę nie ma takich cech.
Organ podatkowy uznał, że gmina we wniosku zadała pytania dotyczące wszelkich przejawów prowadzonej działalności, co wymagałoby wydania interpretacji ogólnej, a nie indywidualnej.
WSA we Wrocławiu uznał, że Minister Finansów naruszył prawo i powinien wydać interpretację w oparciu o powyższy wniosek. NSA uwzględnił jednak kasację Ministra Finansów. W uzasadnieniu podkreślił, że wniosek złożony przez gminę znacząco wykracza poza ramy wniosku o indywidualną interpretację przepisów podatkowych.
Zdaniem NSA interpretacje mają realizować dwa podstawowe cele: informacyjny i ochronny. Aby cele te osiągnąć, stan faktyczny powinien być zindywidualizowany.
www.OrdynacjaPodatkowa.pl - Organy podatkowe i ich właściwość:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|