Gazeta Podatkowa nr 98 (1139) z dnia 8.12.2014
Korekta deklaracji VAT po kontroli podatkowej
Spółka z o.o. zmieniała dwa lata temu siedzibę, czego konsekwencją było przejście do innego urzędu skarbowego. Obecny urząd skarbowy przeprowadził kontrolę podatkową w zakresie VAT za okresy, które zostały rozliczone w poprzednim urzędzie skarbowym. Chcemy skorygować deklaracje VAT za te okresy. W którym urzędzie skarbowym należy złożyć korekty?
Pracownicy urzędu skarbowego przeprowadzają kontrole podatkowe, aby sprawdzić, czy i jak podatnicy wywiązują się z obowiązków wobec fiskusa wynikających z przepisów prawa podatkowego. Mogą zweryfikować dokumentację podatkową, przesłuchać świadków, powołać biegłego itp. Podatnik ma prawo po zakończeniu kontroli podatkowej usunąć wykryte przez urzędników uchybienia, czyli złożyć wymagane deklaracje lub skorygować błędnie sporządzone.
Kontrola podatkowa kończy się w dniu doręczenia kontrolowanemu protokołu.
W przypadku gdy kontrolę podatkową przeprowadził inny urząd skarbowy niż ten, który przyjmował sprawdzane rozliczenia, pojawiają się wątpliwości co do miejsca złożenia pokontrolnych korekt. Kwestię tę rozstrzyga art. 18a Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.). Przepis ten stanowi, że jeżeli po zakończeniu roku podatkowego lub innego okresu rozliczeniowego nastąpi zdarzenie powodujące zmianę właściwości miejscowej organu podatkowego, np. zmiana adresu siedziby podatnika, organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawach dotyczących poprzednich lat podatkowych lub innych okresów rozliczeniowych jest organ właściwy po zaistnieniu tych zdarzeń. Wspomniana zasada nie dotyczy przypadków, kiedy zdarzenie powodujące zmianę właściwości organu podatkowego ma miejsce w trakcie kontroli lub postępowania podatkowego. Wówczas organem podatkowym właściwym pozostaje ten, który był właściwy w dniu wszczęcia kontroli lub postępowania.
Spółka z o.o., o której mowa w pytaniu, zmieniła swoją siedzibę - i jednocześnie urząd skarbowy - przed wszczęciem kontroli podatkowej obejmującej podatek od towarów i usług za okresy rozliczeniowe sprzed zmiany. Uprawnionym do przeprowadzenia takiej weryfikacji był obecny urząd skarbowy (właściwy według nowej siedziby). W tym urzędzie skarbowym należy również złożyć pokontrolne korekty deklaracji. Korekty dokonuje się poprzez złożenie deklaracji korygującej wraz z pismem wyjaśniającym przyczyny naniesienia poprawek.
Wyeliminowanie wszystkich stwierdzonych uchybień pozwala uniknąć pokontrolnego postępowania podatkowego. Jest ono wszczynane, gdy w trakcie kontroli urzędnicy ujawnią nieprawidłowości w wywiązywaniu się przez podatnika z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, a nie zostaną one w całości usunięte poprzez złożenie lub skorygowanie deklaracji. Urząd skarbowy ma zasadniczo 6 miesięcy od zakończenia kontroli na wszczęcie związanego z nią postępowania podatkowego.
www.OrdynacjaPodatkowa.pl - Organy podatkowe i ich właściwość:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|